ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 34 ساله )

با سلام و عرض خدا قوت، سه تا بچه دارم پسر بزرگم ۱۱سالشه که خیلی تنبله و از کار فرار میکنه. کارهای مربوط به خودش رو با تذکر اون هم با چندین بار تذکر انجام میده. مسئولیت خرید نان رو به او دادیم. باز سهل انگاری میکنه، بردن آشغالها همین طور، فقط دوست داره جلوی تلویزیون بشینه و فیلم ببینه، این من رو برای آینده ش نگران میکنه!! اگر هم کاری انجام بده ناقص و نصف نیمه انجام میده، بچه بدم بغلش خیلی نگه داره۲دقیقه، کیفم سنگین باشه بگم بگیر چند دقیقه بیشتر نگه نمیداره، ازلحاظ جسمی هم ضعیف نیست، خدا رو شکر باباش آدم کاری هست. لازم به ذکر هست که برای درسهاش هم همینطوره. فقط در حد رفع تکلیف پای درس میشینه، با این اوصاف که نه درس بخونه نه کار کنه آینده ش رو چکار کنم؟؟؟!!! طبعش هم بلغمیه.


مشاور (خانم قربانی)

با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون. من هم خداقوت میگویم.
فرزند بزرگتان‌ اهمال کاری زیادی دارد و نهایت همکاری او چند دقیقه اول در هر کار است. فکر میکنید مزاج‌ او باعث این سهل انگاری و بی مسئولیتی اوست.
دوست عزیز، مزاج در نوع رفتار ادمی اثر گذار است و چه خوب است به این نکته هم توجه کنید که هیچ‌ چیز به اندازه تربیت در رشد ادمی موثر نیست حتی ژن ها.
افراد طبع بلغمی کارها را با کندی و سستی انجام میدهند اما بالاخره ان را تمام میکنند پس لازم است مشکل را در جای دیگر جستجو کنیم. برای یافتن مشکل باید بدانیم که تقسیم ‌کارها و مسئولیت دادن به او از چه زمانی و با چه شرایطی شروع شده و بازخوردهای شما چه بوده است. مثلا اگر به او مسئولیت میدهید اولا باید در حد توان او باشد و سعی کنید با ارایه گزینه های مختلف، تا حدودی انتخاب را به او بدهید مانند، انتخاب ۳ گزینه از ۵ گزینه: کمک‌ در خرید، نگهداری کودک، کمک‌ در نظافت منزل، بردن اشغال، کمک‌ در زمان پذیرایی از مهمان. در ادامه لازم است پاداش و تنبیه برای کودک‌ تعیین‌ نمایید تا او بداند کارهایش پیگیری میشود و امتیاز دارد و مخصوصا با دریافت امتیاز مخصوصا در ابتدای مسیر قبول مسئولیت، یادگیری رفتار مسئولانه در او محقق میشود‌. وظایف را نهایتا یک بار در روز به او تفهیم نمایید و دیگر به او‌ تذکر ندهید و تا آخر نیز ان‌ کار را به عهده نگیرید و صبور باشید تا خودش انجام دهد و بیاموزد که هیچکس وظیفه او را به عهده نخواهد گرفت. اگر او علاقه زیادی به تماشای تلویزیون دارد، از این نکته برای امتیاز دهی و جریمه او استفاده تمایبد یعنی به او بگویید اگر فلان کارش را تمام کند اجازه تماشای فیلم را دارد وگرنه‌ محروم میشود. به یاد داشته باشید که تربیت فرزند مانند باغبانی ست و باید صبورانه و با دقت او‌ و حوصله پیش بروید و البته این‌ نکات را از ابتدا رعایت کنید و اگر خطایی رخ داده، برای اصلاح ، حوصله و تلاش را دو چندان نمایید. کتابهای فرزندپروری و اصول نظم‌اموزی و مسئولیت پروری را مطالعه کنید.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.